bkpam2134409_9107f6d75367467ab2bf883791ac105e

Ensamkommande skolbarn

Många har längtat, andra har bävat.

Ett nytt läsår med två långa terminer tillsammans med kompisar, eller helt utan, tar sin början om några dagar. Allra värst, för att nu fokusera på dessa, är det för dem som kommer ensamma till skolan och förblir ensamma här. De ensamkommande skolbarnen.

Beteckningen ensamkommande har på senare tid mest förknippats med flyktingbarn och ingenting annat. Men att vara ensamkommande relaterar inte till någon särskild människokategori. Man kan komma långväga ifrån och man kan komma från kvarteret intill. Att ta sig fram ensam, att känna sig ensam är en högst individuell upplevelse och ett privat tillstånd. Ett steg värre är det att känna sig helt övergiven, och allra värst att faktiskt vara det.

Det är inte ovanligt att ensamkommande dyker upp för sent till lektionerna till skillnad från klasskompisar som kommer i tropp. Om den ensamme har för vana att göra det återkommande kan protester, tillrättavisningar och ibland till och med utvisning i korridoren förekomma. Den ensamkommande eleven kan tillfälligvis ange besök hos skolsköterskan som skäl för sin sena ankomst eller att ha blivit för sent väckt av föräldrarna. Missat bussen. Sett fel på schemat. Det kan fungera ett tag -om inte variationen av ursäkter blir ständiga upprepningar. I sådana fall kan det hända att den ensamkommande utsätts för misstänksamma kommentarer, gliringar och till och med glåpord. Obetänksamt nog från både vuxna och klasskamrater. Ett försök till kollektiv korrigering, kanske. Eller en provokation för att få fram den verkliga orsaken. 

Den verkliga orsaken har förmodligen etablerat sig redan, främst bland skolkamrater men också i personalrum. Det måste vara nåt fel på den ensamkommande som ständigt ljuger sig fram, skolkar och struntar i läxor. Det är den ensamme eleven det är nåt fel på. Och föräldrarna, troligen. Och var inte syskonen likadana? Dags för elevhälsan och eventuellt åtgärdsprogram. 

Sagt och gjort. Eleven får i uppgift att förändra sitt beteende Med stöd så klart, från både skola och föräldrar. Om ett tag ska detta utvärderas, om förelagda åtgärder har mätbara resultat och att allt är frid och fröjd.

Men det föväntade resultatet uteblir. Nu kommer eleven inte sent längre, utan uteblir helt. Föräldrar till möte. Nya åtgärder och knep för att få eleven till skolan. Orosanmälan till socialen?

I klassrummet och i personalrummet är allt sig likt. Grupperna i respektive rum har sina uppfattningar klara om hur saker och ting ska vara, ska gå till. Den som inte motsvarar norm och attityd får utöva självförsvar genom att tala väl för sig och ha supportrar, tiga och lida, slåss för sin sak eller fly fältet.

Den ensamkommande har naturligtvis rätt att inkluderas i gemenskapen. Ledaren och gruppen har naturligtvs rätt att få vet hur man ska bära sig åt. Med stöd av elevhälsan, skolledningen och med stöd av varandra. Särskilt i en verksamhet som snart ska rymma tio års obligatorisk närvaro och i en verksamhet där alla har ålagts uppehållstillstånd genom närvaroplikt.

Den vuxna som är satt att ansvara för alla elever kan också vara en ensamkommande. En vuxen som behöver inkluderas för att inte sjukskriva sig eller sluta sin anställning. I nästan alla personalrum eller korridorer finns postfack som innehas av varje anställd. Viktiga meddelanden, post och annat ska få plats där. Och förhoppningsvis en trevlig hälsning från en kollega.

För man vill ju inte att någon ska känna sig utvisad.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar