Våra politiker pratar väl om viljan att förbättra den svenska skolan, se till att undervisningen blir likvärdig och jämställd i hela vårt land. Det är som en gammal slagdänga från de senaste decenniernas valfråga om skolan. Som ett helhetsbegrepp har vård och omsorg förts till skolan under lång tid, för att tillsammans nu sammanfattas under begreppet välfärdsfrågor. Men saker och ting tycks inte utvecklas för att man byter ord på dem. Och skolan ser ut att vara ett alldeles speciellt svårt politiskt åtagande. Det skulle inte förvåna om publiken i Almedalen på sommarloven fäster lika lite vikt vad som sägs från talarstolar som för elever i klassrummen på lektionstid.
För det sägs ju att skolresultaten sjunker i landet, att elever inte går ur skolan med godkända betyg, att den framtida arbetsmarknaden därmed kan vara hotad. Orsakerna till detta sägs i sin tur vara lärarbrist på grund av dålig arbetsmiljö och för låga löner. Bland annat. Men ytterligare en fråga måste kunna få ställas: upplever många elever undervisning och skolvistelse lika ointressant och oinspirerande som åhörarna vid en valdebatt som går i repris? Är det då elever böjer nacken mot mobiltelefonen precis som åhörarna på föräldramöten som också går i repris, år ut och år in? Det angår, berör, liksom inte. Och upplever pedagoger och skolledningar konkurrensen från sociala medier och andra digitala frestelser som så stor, att man finner det lönlöst att ta upp kampen för barn och ungdomars nyfikenhet på livet? Live?
Utbildningar, ekonomi, arbetsmiljö, kompetens, mätinstrument av olika slag, granskande myndigheter och skolplikt för barnen är gängse utgångslägen när skolan ska nagelfaras, analyseras, förbättras...
Jag saknar begrepp som artisteri, konsten att hålla sin publik vaken och att skapa cliffhangers -såväl inför kommande års Almedalsveckor, utbildningsmässor och val - liksom också för skolpersonal som vill ha sin frågvisa, nyfikna "publik" i klassrummen till hösten. Ett dagligt artisteri som kräver sin kvinna och man.
Utan det blir det tomt i salongen.
1 sept. 2020
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
- Flicka i utanförskap
- Svenska skolsystemet- ett hinder för integration och jämlikhet
- Svensk-somalisk angelägenhet i integrationsfrågor - också ur barnperspektiv.
- Skolan behöver fånga sin publik!
- Gängrekrytering genom småbarnsradikalisering
- Det nya skolåret - längtan och bävan
- Sveriges mest hatade bok. (Det finns några ex kvar.)
- Gamla kvinnor, mor och dotter
- Sverige först, sverigevänner!
- Det hade jag ingen aaaning om!
- Kanske kan dom bli ett varumärke
- Det finns skolor och - skolor
- Svart lördag
- Alla dessa ord för att "vara tillsammans"
- ... kallar till start!
- Kunskap som konkurrensmedel
- BEDÖMD, BEKRÄFTAD, BEHÖVD...
- Reklamstinn och smartladdad eller Smithål ur nätmaskorna
- När jag blir stor...
- NÄR SKYGGLAPPAR BLIR TILL SVEK eller TYSTNAD SOM KULTURYTTRING
- Gängrekrytering genom småbarnsradikalisering
- Jag är här nu! Här är jag!
- Vanliga barn och ensamkommande (eller rätten att få vara fördomsfri)
- Jag minns en lärare som...
- "Barn gör som vuxna gör" (eller som vuxna önskar att barn gjorde)
- Hej Didi från klass 6A
- Busets idé och estetik
- När klappen blev en snyting
- Det var en gång en jul...
- Effektivare språkmiljö för barn
- "wetoo" eller: Som om skolan skulle gå fri
- Den rebelliske entreprenören
- Ondska, brott och rädsla i backspegeln
- -Mobbare? Jag?
- Vad är en megasenior?
- Till deras mammor
- Ledarskapet som gick i baklås
- High Speed Journey eller Känslan av sammanhang
- Att likrikta mångsidighet - eller att bygga på en enda röra
- Min modige överlevare - hur mår du?
- http://www.sprakservice.se/media/9557/intervjuguide_utredningssamtal_barn.pdfMIGRATIONSVERKETS INTE…
- Kosingen, karriären och kidsen
- "Är det vi som arbetar med skolan eller är det skolan som arbetar med oss?"
- Min vän lider, makten tiger
- Konfiskerat av pedagogiska skäl.
- Läshuvud eller bara statistiskt underlag?
- Från Afghanistan till Pakistan via mitt knä
- Hur sjutton ska dom orka eller Var det inte bättre förr?
- Barnbarnvakt inget för mig
- Jag- en livskunskapskonsult
- Öppet brev till mamma på World Wise Web
- Ensamkommande skolbarn
- Utanförskap inuti
- -Jag är en kille från Afghanistan som hoppas att Sverige behöver mig.
- -Det är bara att slå tillbaka!
- Chinaschack blir klimatfråga
- Det hänger på storleken
- -Kan du berätta våran bok?
- Vi måttstockar
- Olika behov av barn för olika vuxna?
- Det gör jag om jag behöver...
- Misslyckad entré!
- Skolan behöver fånga sin publik!
- Barnperspektiv - vad är det?
- Barnasinne, skämmigt eller tillgång?
- Med lusten som drivkraft
Senaste kommentarer
-
Test » Svart lördag: ”Test”